onsdag 27 maj 2015

Formativ bedömning och IKT och exit tickets

Att få arbeta med IT är ett nöje, ett privilegie, en utmaning och också något vi är ålagda att göra. Vi kan inte välja bort IT i skolan. Det är vi pedagoger som är den viktigaste länken i hela vår länksamling!! Utan tvekan. vår roll är viktigare än någonsin. vi har många saker att förhålla oss till i klassrummet med pedagogiska utmaningar, individualisering, utvärderingar, planering, förhållningssätt, formativ bedömning. Ett snabbt sätt för dig som pedagog att ta reda på om dina elever har fått med sig den kunskap du har tänkt dig (antingen före, mitt under eller i slutet av lektionen) är att använda dig av de fantastiskt roliga (och gratis) verktygen:



 Kahoot








Mentimeter







Socrative





Men också verktyg som Answergarden (Plant a question - harvest the answers) är ett fantastiskt sätt att snabbt få en överblick över vad barnen tycker/hur mycket de har lärt sig!





Answergarden





Jag har själv använt mig av de flesta av dessa verktyg personligen i klasser och de har varit till stor hjälp för mig att planera vidare utifrån vad barnen har förstått, men de sammanställer också barnens svar så att jag får en tydlig överblick OCH själv slipper göra en sammanställning.

Hör av er till mig om ni vill ha hjälp att komma igång med detta!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar