måndag 6 juni 2016

Arbeta med öppna lärresurser del 1

Jag kommer att skriva en del inlägg nu under de kommande veckorna kring öppna lärresurser. Det finns mycket att säga, mycket att ta in och mycket att lära sig när det gäller öppna lärresurser så därför ska jag ta det steg för steg. Som ett led i min egen lärprocess vad det gäller öppna lärresurser så har jag skapat några egna och de får ni gärna ta del av och prova på:

Edpuzzle – här har de en film gjord av elever från Vellinge som låg på youtube att arbeta med.
Kahoot – här har de ett spel att arbeta med.

Turf Hunt – här ska de ge sig ut på stan och följa sträckan från Östergatan över Adelgatan till Västergatan och slutligen komma till slottet – på vägen får de information genom verktyget som jag har lagt in till dem. Det går på kordinater så när eleverna närmar sig den punkten, det huset eller vad det nu kan vara så kommer informationen upp.
(Denna länk är inte aktiv än då jag väntar på godkännande från Locatify.
Quizlet  - här får de ännu ett spel att träna sina kunskaper på.


Här har jag skapat olika slags uppgifter och aktiviteter och jag delar dem med alla som vill prova dem. Jag tar gärna emot feedback på dem. Fortsättning följer kring vad öppna data är och hur du kan arbeta med det och skapa helt dagsfärska läromedel tillsammans med dina elever. När ni börjar arbeta med digitala verktyg så använd gärna någon annans och lär dig genom att använda dem. Sedna kan du börja skapa egna aktiviteter men mitt tips till dig är att ta ett verktyg i taget. 

Lär, upptäck och utforska vår fantastiska digitala värld tillsammans med dina elever! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar