fredag 7 oktober 2016

Dataspel som arkitekt



Det har gått ett program på SVT2 ett par gånger nu som heter Dataspel som arkitekt och det handlar om att spel kan vara så mycket mer än bara underhållning. Spel är också bildning, lärande och handlar mycket om problemlösning. De pratar om spel som Minecraft, SIM City och City; Skyline och visar på hur spel som dessa används för att designa och planera delar av eller hela städer för att möta urbaniseringen. Det som är extra roligt är att det är både unga och äldre som tar en aktiv del i att skapar sin gemensamma framtid. De samarbetar, bygger, skapar, provar och gör om tills de är nöjda. De berättar om den nya stadsdel som ska växa fram i Stockholm och som man planerar genom en medborgardialog och workshops där invånarna får komma och ycka till och skapa i City Skylines. Det är ett enormt bra sätt att involvera medborgarna. få en dialog och hitta nya möjligheter - tillsammans. Den digitala utvecklingen går snabbt framåt (som jag har skrivit om tidigare när jag hänvisade till McAffe&Brynjolfsson) och vi riskerar att få ett nytt utanförskap för de som inte behärskar tekniken och verktygen för att kommunicera och göra sin röst hörd. Att arbeta med spel och programmering på det här sättet inkluderar ytterligare fler personer kan synliggöra sina ideer på ett ytterst konkret sätt.


Dataspel som arkitekt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar