tisdag 4 april 2017

Att blockera eller inte blockera - är det frågan?

Det var längesedan jag har blivit så överraskad/ställd och funderat/reflekterat över vad/hur vi blockerar på nätet som idag när jag hade en workshop. Jag har under en lång tid, minns inte hur länge, haft tillägget Adblock på min dator som har varit en tjänst som har hållet undan reklam på nätet. Riktigt hur mycket den egentligen blockerar fick jag erfara under de sämsta ( eller bästa ur ett kollegialt sätt att se på det) förhållandena, mitt under en stor föreläsning för 330 personer. Min egen dator var jag tvungen att lämna in på reparation ir så jag hade en lånedator med. När man loggar in på en lånedator så är där många inställningar som ska göras efter min profil så som jag har skapat min egen Google miljö. Adblock strulade mer än vanligt under denna process så jag valde att ta bort det tillägget helt och hållet och tänkte "hur mycket påverkar det tillägget egentligen?" Det fick jag snabbt erfara när jag satte igång min föreläsning och började gå in på de länkar som jag hade förberett under gårdagen och förra cveckan som  hade varit helt reklamfria. Ett par av mina verktyg var så fulla av reklam där den ena var värre än den andra - till de ryska flickorna längst ner. Det var hemskt att se det - så har det aldrig sett ut innan och jag blev verkligen överraskad över hur stor skillnad det var mellan att ha AdBlock och inte. Detta har fått mig att fundera kring olika Internet Ter sig för de som har tillägg som till exempel är block och det är som inte ha sådana tillägg. Det var som att glänta på en dörr ut till en smutsig bakgata. Är det denna verkligheten som våra elever har? Hur rustar vi dem för detta? Hur överbryggar vi ett sådant här gap?Hur förhåller vi oss till de olika världarna? Var möts vi?   Här är det viktigt att fånga upp eleverna, få dem att våga prata om vad de har gjort/upplevt på nätet. Missförstå mig inte, jag trivs väldigt bra utan reklamen och jag tänker lägga till ett sådant tillägg igen redan idag men det känns lite som en skyddad verkstad och jag vill ändå ställa frågan ska vi blocka eller ska vi inte? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar